Lęk jest naturalnym stanem emocjonalnym, który ostrzega przed potencjalnym niebezpieczeństwem i mobilizuje do poradzenia sobie z tą sytuacją. Lęk pełni funkcję adaptacyjną – pomaga korzystnie rozwiązać napotykane problemy. Jednak lęk długotrwale utrzymujący się i nadmiernie nasilony niejednokrotnie powstrzymuje dziecko przed eksplorowaniem otoczenia i utrudnia dziecku stawanie się niezależnym.

Opis dolegliwości
Przykładowe lęki występujące w różnych latach życia dziecka
- 8 miesięcy – 2 lata – lęk przed separacją od opiekuna,
- 2 – 6 r.ż – lęk przed określonymi obiektami np. zwierzętami, burzą, ciemnością,
- po 6 r.ż – lęk przed zranieniem, śmiercią.
Przykładowe rodzaje diagnozowanych zaburzeń lękowych
- lęk separacyjny (cierpienie i nadmierne obawy przed rozdzieleniem z opiekunami)
- fobia szkolna (lęk i unikanie środowiska szkolnego),
- lęk uogólniony (nierealistyczne i nadmierny lęk i niepokój),
- agorafobia (lęk przed wychodzeniem z domu i przebywaniem na otwartej przestrzeni),
- zaburzenia obsesyjno- kompulsyjne – nerwica natręctw (natrętne myśli i zachowania przymusowe).