Zaburzenia uwagi u dzieci najczęściej są wykrywane w momencie rozpoczęcia przez nie edukacji szkolnej.

Według amerykańskiej klasyfikacji chorób DSM-IV symptomami mogącymi świadczyć o występującym zaburzeniu uwagi są poniższe cechy zachowania dziecka
- Nieumiejętność zwrócenia uwagi na szczegóły, popełnianie błędów przez nieuwagę,
- Brak umiejętności skupienia się na jednym zadaniu przez dłuższy czas,
- Brak reakcji na przekazywane komunikaty,
- Porzucanie zadania przed jego ukończeniem lub niedokładne (bez zastanowienia) wykonywanie poleceń,
- Brak właściwej organizacji pracy (np. chaos na biurku, w tornistrze),
- Niechęć do podejmowania aktywności umysłowej,
- Gubienie ważnych rzeczy przez rozkojarzenie,
- Dekoncentracja na skutek innych bodźców (nawet słabych),
- Problem z pamiętaniem o codziennych obowiązkach,
- Złe wyniki w nauce.